Logo_DEFINITIU_ULL_CRTIC__octubre_2019_REDIMENSIONAT

ENTREVISTA A DÚNIA RIART: nova professora de Llengua Catalana
Dnia_Riart_i_el_departament_de_Catal

1-Abans de ser professora, pensaves que ho acabaries sent?

Sí, des de petita ja se’m va despertar la passió per la docència, de fet, sovint, en sortir del col·legi jugava a fer de professora i, concretament, de llengua, i feia asseure’s a la meva mare i al meu avi al sofà i els hi feia fer dictats “a la meva manera”, o els hi feia a les nines que tenia, era curiós perquè era ben petita.

2- Ara que et dediques a l’ensenyança, quina és la teva sensació

La meva sensació ara que he pogut experimentar-ho de primera mà és bona. Penso que treballar de professora és una professió molt enriquidora, m’agrada observar que els alumnes aprenen i es diverteixen a la vegada, veure una motivació per part seva. Tots hem sigut adolescents i m’agrada posar-me al seu lloc i que puguem compartir experiències i emocions, que els alumnes puguin interactuar, tot i que a vegades em facin enrabiar!

Però sempre he tingut bona relació amb l’alumnat i, personalment, no me'n penedeixo d’haver triat aquesta professió i dedicar-me a l’educació, les coses bones que m’ha donat la docència han superat molt més les dolentes o dies grisos, fins al moment.
 
3- A més de treballar a l’institut, estudies o treballes en alguna cosa més?

Sí, anteriorment vaig estar treballant en centres psicopedagògics i em va cridar l’atenció  l’ofici i la metodologia de treball; d’allí se’m va despertar l’interès de seguir aprofundint en aquest món: tenir la possibilitat de poder ajudar a nens/es amb necessitats educatives, i així poder compartir i escoltar els seus sentiments i emocions, per tal de poder-los ajudar amb tot el que puc. Així doncs, vaig realitzar el Màster de Psicopedagogia i, actualment, estic cursant el Grau d’Educació Infantil, però ja em queda poc per acabar-lo.
D’aquesta manera, tinc la possibilitat, en un futur, de poder obrir-me a l’especialitat d’orientació educativa a secundària, opció que m’interessa molt. Havia de fer-ho ara perquè sinó no crec, que en un futur, ho hagués fet. 
Entrevista_BONA_3__Dnia_Devin_lex_i_Anas__octubre_2019

4- Quan fas les classes què creus que han de fer els alumnes, com seria la teva classe ideal, el teu objectiu? 

Curs rere curs passen alumnes, històries, records... que deixen petjada. El meu objectiu ja no és ensenyar en si, sinó despertar l’interès per aprendre, que els alumnes creixin intel·lectualment, prenguin decisions, s’equivoquin, aprenguin dels errors, poder mostrar-los-hi que hi ha moltes portes per obrir, que obrin tants camins com puguin, que no els triïn per triar, que puguin comptar amb mi si ho necessiten, que compartim coneixements...

Usar la disciplina repressiva? Per a què? Per què ser l’enemic? Per què perdre’m totes les vivències i pensaments del nostre dia a dia que ens enriqueixen mútuament? Aquí tots som iguals, ni més autoritat ni menys, el més fort no guanya el més feble, els alumnes saben quin és el punt dèbil, els mestres estem per establir un diàleg, una participació, una complicitat, no podem donar-vos la “llibertat” de desconnectar. 


Quina millor opció que poder compartir inquietuds, aprenentatges, decisions, barreres, etc., i formar part del vostre dia a dia, saber que puc ajudar-vos i fer-vos veure que podeu amb tot i més, que ens divertim i aprenem alhora i que compartim vivències i sentiments. 

5- Què t’hagués agradat fer si no t’haguessis dedicat a la docència?

M’hagués agradat ser periodista perquè em considero molt “preguntaire”, m’agrada molt saber i preguntar; el meu entorn sempre m’ho diu. A més, sempre m’han cridat l’atenció els mitjans de comunicació, on he fet algun curs de ràdio i, a més a més, pel meu caràcter ho considero bastant “natural”, no em costa gens relacionar-me amb la gent, agafar-li confiança, ni posar-me davant d’una càmera o parlar en públic. A més, m’apassiona viatjar i m’agradaria realitzar reportatges d’aquest tipus. 


Entrevista_BONA__Dnia_Devin_lex_i_Anas__octubre_2019


He de dir que veig bastant canvi d’abans respecte als alumnes actuals. Avui en dia els alumnes són més exigents i tendeixen a queixar-se més. L’aspecte disciplinari és el que més em desagrada, no m’agrada enfadar-me i crear mal clima, és l’únic aspecte negatiu que veig en la meva professió. Tinc molta paciència, però quan m’enfado passo de l’1 al 100 en un minut, tot i que no m’agrada arribar a aquest punt. Anteriorment, quan estudiava, recordo que la meva classe era bastant normal i, en el meu cas, jo era/sóc molt prudent i no m’agradava cridar l’atenció.

7- Quan temps fa que et dediques a la docència? Has estat en molts instituts?

8-Ara una pregunta més seriosa. Com veus l’ensenyament actual? Què canviaries?

He de dir que no m’agrada dur a terme una ensenyança tradicional, no m’agrada arribar a una classe i basar-me tota la classe en explicar continguts teòrics i que tothom escolti, o que els alumnes estiguin cohibits per expressar els seus dubtes. M’agrada que els alumnes interactuïn a classe, aportin idees i treballin amb equip, és a dir, donar-los un tema el més esquemàtic possible, que els sigui fàcil d’interioritzar i a partir d’aquí deixar que ells practiquin amb grup aportant cadascú les seves opinions, aprenentatges i aprendre els uns dels altres.


Entrevista_BONA_2__Dnia_Devin_lex_i_Anas__octubre_2019


Aquesta metodologia, pot semblar inicialment un “caos”, perquè veus una classe on tothom xerra i ens distribuïm en grups, però crec, des del meu punt de vista, que apreneu més i els coneixements que adquiriu perduren més temps que no si us dono una classe teòrica basada en prendre solament apunts. A més, estic segura que a vosaltres us motiva més i apreneu divertint-vos. Tot i així, respecto tot tipus de metodologia i cada professor o professora té la seva manera de fer, i cada una és bona a la seva manera. 

Des de l'apartat d'entrevistes de l'Ull crític, volem agrair, en primer lloc, a la Dúnia Riart que ens hagi permès fer-li aquesta interessant entrevista.

Creiem que la seva sinceritat, eloqüència i simpatia ens obren una altra manera de veure, entendre i comprendre el nostre professorat. La Dúnia és el primer curs que està amb nosaltres, i ens ha demostrat fins ara una empenta i unes ganes d'ensenyar admirables: moltes gràcies!

Us prometem que aquesta no serà l'última entrevista al nostre professorat!

 
Secured by Siteground Web Hosting