El dimarts 13 de març els alumnes de l’institut Manuel de Montsuar, concretament els de 1r d’ESO van rebre una visita molt especial per part dels alumnes de sisè de primària de les escoles Sant Jordi, Balafia i Pinyana. En el moment que van arribar els alumnes de les diferents escoles i es van trobar amb els nois i noies de primer d’ESO vam poder gaudir de retrobaments molt especials doncs cal remarcar que la majoria d’alumnes de primer d’ESO del Montsuar són ex-alumnes d’aquests col·legis!

Després de tots els retrobaments, els més petits van seure en un escenari improvisat al pati de batxillerat, i van gaudir de la representació per part de dues alumnes de primer de la cançó “El Progreso” escrita per Roberto Carlos. Després d’això, els alumnes de les diferents escoles van ser dividits en sis grups, tots ells amb un guia que formava part de l’alumnat de primer i que els duria per un tour en el qual s’ensenyaria als nens i nenes de sisè alguns dels continguts treballats durant els dos primers trimestres del primer curs. Aquestes presentacions estaven distribuïdes per alguns passadissos de l’institut i eren explicades per grups d’aproximadament sis alumnes de primer.

alt

Nosaltres ens vam adherir a un dels grups i vam poder veure totes les exposicions de primera mà; en la primera d’elles els alumnes més joves del Montsuar ens van advertir de la greu situació dels camps de refugiats al Sàhara, de com havien intercanviat missatges amb una noia sahrauí, de la diferència de qualitat de vida entre ells i nosaltres i també ens van explicar la fauna i la flora capaç de sobreviure en les càlides condicions del desert.

En la segona de les exposicions, els nois i noies de primer ens van sorprendre explicant-nos coses sobre un material anomenat “Coltan”, el qual forma part de la nostra vida quotidiana però a la vegada, també ens van conscienciar sobre els seus perills i sobre les formes terribles que s’utilitzen per extreure aquest material de les mines.

Els temes dels projectes eren molt variats, la qual cosa ajudava a que l’activitat fos una mica més lúdica i que els nens poguessin aprendre d’una manera divertida, basant-se en l’explicació dels més grans.

Seguidament van parlar sobre els metalls. Els hi van explicar quin ús tenien en la vida per a què servien, els diferents tipus, la seva obtenció... Tot ajudant-se d’unes cartolines penjades a la paret, que a la vegada feien que els nens ho poguessin comprendre millor. A continuació, sense canviar de tema, els hi van explicar que eren els aliatges i quines eren les propietats dels metalls, tot això amb exemples i il·lustracions, al costat d’una bona demostració per part dels alumnes. Finalment, van concloure el tema amb una petita explicació de la ferralla, sobre com i on anava a parar, i sobre com s’havia d’actuar un cop ja no s’utilitzava més un estri de metall.

El següent projecte tractava de la fusta. El seu origen, la seva obtenció, les propietats i la seva classificació. A continuació, ens van mostrar que la fusta es pot serrar de diverses maneres i en què consistia cada manera de fer-ho. A més a més, van acompanyar l’explicació junt amb una caixa on es podien veure els diferents tipus de fustes i així els alumnes de 6è podien observar el que amb anterioritat, els companys de 1r d’ESO, els hi havien explicat.

Per finalitzar, els hi van deixar tocar la fusta perquè comprovessin per ells mateixos tot el que els hi havien anat comentant. Òbviament, per l’explicació, també van utilitzar cartolines amb diferents imatges, dibuixos i/o explicacions; que van ser de gran interès per als alumnes de 6é de primària.

L’última explicació que ens exposar va ser la utilització de l’aigua: l’ús que li donem, els usos que té, quins tipus d’aigua hi ha i, per últim, com es depura. Primerament, ens van donar a conèixer com ens arriba l’aigua a casa; juntament amb una imatge del cicle de l’aigua i un dibuix, fet per ells mateixos, on hi havia un mapa dels embassaments de Lleida i voltants. Després, vam poder observar els diferents usos i utilitats de l’aigua. Es van acompanyar d’una gràfica circular on hi podíem veure els diferents sectors en què s’utilitza l’aigua i el seu percentatge. Per acabar, van donar a conèixer com es depura l’aigua i els passos habituals que es fan en una depuradora. I finalment els nens, van poder veure una mini depuradora i una maqueta feta pels companys de 1r d’ESO.

Segons la nostra opinió és un bon referent que facin una visita prèvia a l’institut per així anant-se familiaritzant amb el model educatiu del centre. El fet que coneguin de ben a prop les instal·lacions i que siguin els mateixos alumnes els qui duguin a conèixer els treballs realitzats, fa que sigui una bona manera d’introduir-se en la segona etapa d’ensenyança. A més a més, estem segurs que van gaudir moltíssim de l’experiència!

Darrera actualització (divendres, 16 de març de 2018 19:46)

 
Secured by Siteground Web Hosting