Durant el mes de febrer ha tingut lloc la ja tradicional formació per a pares i mares de l’institut, on també hi han estat convidades les famílies dels centres de primària adscrits. La formació ha estat organitzada per l’AMPA i l’equip educatiu de l’institut, i ha comptat amb el suport del Consell Comarcal del Segrià.

Aquest any, el programa ha constat de tres sessions centrades en tres hàbits fonamentals en la vida dels i les adolescents: hàbits d’estudi, alimentació i son.

P_20170216_202342

Durant la primera d’aquestes sessions, la psicòloga Sònia Muñoz ha explicat a les famílies aquells factors externs i interns que interfereixen en l’atenció i la concentració dels fills i filles a l’hora d’estudiar. Per exemple: el lloc d’estudi, els sorolls, la temperatura, la llum però també la salut, les hores de son, l’alimentació, els pensaments, les emocions, la motivació o l’autoestima. El que pensem, el que sentim i el que fem està relacionat i es retro-alimenta. Com a recurs, ha ofert el mindfulness (atenció plena). Ha practicat amb les famílies l’exercici de concentració del cos i ha explicat altres recursos, de durada molt breu, per poder practicar a casa amb els adolescents i ajudar-los a posar l’atenció en allò que volen. També ha animat a les famílies a motivar als seus fills i filles amb missatges positius que augmentin la seva autoestima.

Curset_Pares_1

La segona de les sessions ha tractat el tema de l’alimentació. La nutricionista Naila Martínez ens ha donat la recepta de com ha de ser un alimentació adequada per a cada edat: variada, suficient, satisfactòria, equilibrada, segura i adaptada. Ha recomanat a les famílies que siguin originals a l’hora de presentar a taula aquells aliments necessaris però que als fills i filles no els agraden massa. Per exemple, cuinant pasta amb verdures si no els agrada menjar la verdura sola. A banda dels greixos i les calories, ha insistit molt que cal tenir compte amb els sucres, presents en molts més aliments dels que pensem, així com en alguns productes que poden ser perjudicials, com l’oli de palma. Finalment, ha recordat que si pares i mares compren i mengen aliments saludables, els fills i filles menjaran més saludablement.

Curset_Pares_2

Hem tancat el cicle de tallers amb la intervenció de Núria Roure de l’Institut del son que ens ha recordat la importància de dormir les hores necessàries ja que, mentre dormim, és com si el nostre cos estigués al taller reparant-se a nivell cognitiu i físic. Un adolescents hauria de dormir 9 hores diàries. Quan no dormim bé ens afecta a l’humor, l’estat d’ànim, l’estat físic, la tensió muscular i estem més cansats i fatigats. Una mala nit és auguri d’un mal dia, i viceversa. Alguns símptomes d’alerta per saber que no dormim bé poden ser: mal de cap, somnolència durant el dia, irritabilitat, menys capacitat d’atenció, concentració i memòria, disminució del rendiment acadèmic o laboral o si ens quedem en blanc. La Núria ha recomanat algunes pautes per millorar el nostre son: normalitzar horaris de son, no anar a dormir tard, fer migdiades de màxim 20 minuts, durant els caps de setmana no desplaçar l’horari més d’una hora respecte el que fem entre setmana, dormir amb roba lleugera, tenir una alimentació adequada, no fer esport a la nit i evitar coses que ens activin abans d’anar al llit (per exemple, utilitzar mòbils, tauletes o ordinadors).

Les famílies assistents a les sessions les han valorat molt positivament i han fet propostes per la formació del curs vinent. Per noves propostes o suggeriments podeu contactar amb l’AMPA de l’institut.

 

 
Secured by Siteground Web Hosting